mandag 25. juli 2016







Stein:

Vi har krysset vårt utgående spor i Dunkerque, Nord-Frankrike. Veien nordover nå går gjennom delvis kjente farvann. Og vi har jo skrevet om disse i tidligere innlegg. Så antageligvis blir blogginnleggene færre og kortere heretter. Men noen nye observasjoner og ny antatt interessant informasjon for langseilere kan det jo fortsatt bli.

Fra Dunkerque og nordøstover hadde vi hele tiden bra seilvind. Men vestaværet dro også med seg skyer og litt regn, så det var bra de mentale batteriene fremdeles er fulle av sommer. 

Det ble stopp i Amsterdam og en ukes-tur hjemom 18. - 24. juli. Da vi returnerte fra hjemlig sommer var det også deilig sommer i Amsterdam. Lille Nederland er tett befolket med rundt 17 millioner innbyggere, og det er litt annerledes å være ute her enn hjemme. Det er folk nesten over alt. Amsterdam sentrum har et vell av restauranter og utesteder, og masse folk i gatene. 


"There are nine million bicycles in Beijing.."
(Katie Melua)




Men det må da være 8 millioner sykler i Amsterdam? Det er til og med store parkeringsanlegg for dem.





Amsterdams varemerke, de mange kanalene.


På veien videre skulle vi passere flere sluser. Man kunne vel formode at nederlenderne alle som en er verdensmestere i slusepassering, men denne gangen ble vi litt sjokkerte og skuffet. Gjennom "Sport" - slusene (fritidsbåter) var det mye knuffing og kaos. Det er ventebrygger, noen av dem litt trange, før slusene. Trafikken nå i sommermånedene er stor, og det må fortøyes tett og effektivt hvis så mange som mulig skal få plass. Men de første inn var gjerne såre fornøyd med å få lagt til, og, og etterlot ofte store mellomrom mellom båtene. Noen båter bakfra presset seg tidvis frem til en ubrukt venteplass, men hadde videre ingen oppfatning av at de egentlig var lenger bak i køen for å komme i slusa. Inn i slusene var det likedan, dårlig plassutnyttelse resulterte i færre slusede båter og kaos blant de som var bakerst i slusa. Etter den første slusingen hadde vi skjønt at her var det den frekkestes rett, og man måtte stå på litt for ikke å miste en slusing.  












Havneinformasjon:







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar